Squat

De kettlebell squat is een van de meeste complete oefeningen die er bestaat. Bijna alle spieren in het lichaam worden ermee aan het werk gezet. De spieren in je benen en je heup zetten de beweging in gang.  Je armen, rug en buik moeten op hun beurt weer hard werken om de kettlebells goed vast te houden. Doordat je zoveel spieren gebruikt schiet je hartslag omhoog en is deze oefening zelfs een conditionele uitdaging!

Uitvoering

Breng de kettlebells naar de borst en span je bovenbenen, billen, buik en rug aan. Je voeten staan op schouderbreedte en wijzen iets naar buiten. Probeer de grond met je voeten uit elkaar te duwen en jezelf langzaam naar onder te trekken. Je knieën wijze dezelfde richting uit als je voeten. Bied weerstand aan de zwaartekracht en zak met een rechte rug langzaam en met spanning op je been-, buik- en rugspieren naar beneden (niet vallen als een baksteen). 

Zak tot je bovenbenen ongeveer evenwijdig zijn met de vloer en kom dan explosief weer omhoog. Alle opgebouwde spierspanning tijdens het zakken kunt je inzetten als je weer omhoog gaat. Hoe meer je op de spierspanning let tijdens het zakken hoe gemakkelijker het wordt om weer omhoog te komen! Als je weer helemaal rechtop staat span je weer goed alles aan voordat je weer doorgaat met de volgende herhaling. 

De ademhaling start met inademen (bij voorkeur via de neus) tijdens het zakken. Voordat je beneden bent wil je die inademing al afgemaakt hebben en kort even de adem vasthouden. Op het moment dat je weer omhoog blaas je krachtig uit via de mond

Tips voor een goede squat:

Extra Tips:

check de video:

ervaar zelf de voordelen van kettlebell training!

Jouw gratis proefles:

Plan je afspraak in onze online agenda: